„…ahogy tban a hnr, tzijtk az gen.” Vghelyi Balzs: Ktelk
„Egyedl az ember nem lehet szabad, csupn magnyos.”
Esszm trgya ez alkalommal egy fiatal, 26 ves szzhalombattai klt, Vghelyi Balzs Ktelk cm ktete. Vghelyivel vfolyamtrsak voltunk az ELTE-BTK magyar szakn. ltalban akkor tallkoztunk s beszlgettnk, amikor gy hozta a sors, hogy ugyanarra a vizsgaidpontra jelentkeztnk. Legutoljra a tavaly nyri llamvizsgra osztottak be minket egy idpontra, egy bizottsghoz. Ekkor hvott el a msnapi, Vrsmarty tren megrendezett nnepi Knyvhtre, ahol legjabb, Ktelk cm ktetbl „barti ktelkl” dediklt nekem egy pldnyt. Vghelyi knyrtelenl leslt szemvegen keresztl kpes napjaink magyar viszonylatait ltni s lttatni (Profn kantta; Iskola; Ady Endre fldjn), a bemocskoldott politika elleni fegyvere az abszurdits s az irnia (rdgi kr; Hiba; Hinyszakmk), tiszteletben tartja az sket, emlkezik a mltra (Magyar Trtnelem; Havat a porbl), szerelmes (Vltozs; Felhn alszunk), elnk tr egy sajt fordts, XVII. szzadi vszakverset (Beniczky Pter: Az esztendnek ngy rszeinek mivoltrl), s rt a gyermekek nyelvn is (Mese a vilgltott vzilrl; Srgarpa hajat mos).
Hogy Jzsef Attila kltszete jelents befolyst gyakorolt Vghelyi trgyalt ktetre, jl mutatja az is, hogy annak cmad darabja Jzsef Attila Szletsnapomra cm kltemnybl vett egyenes idzet, megcsonktott formban: „n egsz npemet fogom.” Ebben az egysorosban benne van a Jzsef Attila-vers folytatsa, hogy „nem kzpiskols fokon / tan- / tani”, de benne van a jelen is, annak tudata, hogy a klt az egsz magyar npet fogja (’tartja’ rtelemben), az eltphetetlen kapcsok egybefzik t a npvel.
A Ktelk egyszerre j versek (az Orszgutak s a Nyilatkozat cm ciklus) s rgebbi kltemnyek gyjtemnye („Mg egyszer”), valamint helyet kapott benne a Vilgltott vzil gyerekverseket magba foglal ciklusa, a ktetet pedig az EGSZ-sg przai gondolatsorai zrjk a „Minden Egsz eltrtt” rzseire reflektlva. A „Mg egyszer” cm ciklus versei nemcsak Vghelyi els versesktetnek darabjaival lpnek intertextulis kapcsolatba, hanem a ciklus cme felidzi a nagy klteld, Ady Endre msodik versesktett, valamint a Kispl s a borz Mg egyszer cm dalt.
Vghelyi Balzs felvllalja vlasztott rtkeit. Napjainkban gyakran hallani, hogy ez a vilg rtkvlsgban szenved, s a legalapvetbb rtkek is elsorvadni ltszanak. Vghelyi kltszetben gy nem pusztn az rtkek felvllalsa, hanem magnak az rtkvlasztsnak az aktusa is ugyanolyan hangslyos. Bartk Bla, Csokonai Vitz Mihly, Illys Gyula, Petfi Sndor, Csori Sndor, Mrai Sndor, Ady Endre, Jzsef Attila, Pilinszky Jnos, rkny Istvn – csonka, s hevenyszett kis nvmutat ez Vghelyi klti-ri-zeneszerzi ktelkeihez. A keresztny s pogny valls ellenttei a szzhalombattai Szent Istvn templom tornyn egyeslnek (Nap s kereszt), a csodaszarvas hun-magyar mondja s az letet jelent vilgfa tbb kltemny visszatr motvuma. Vghelyi elnk trja a magyar np zivataros vszzadait, amelyet sajnos mg ma is lnk: a Profn kantta Bartk Bla emlkre ajnlott kltemnye a napjainkban zajl rtelmetlen s feleltlen „orszgirts” ellen emeli fel a szavt, a Magyar nk siralmai 1943 teln a Don-kanyar hseinek llt emlket, a Zszl hasadka 1956 tvenves jubileumt nnepli.
A klt nemzeti identitshoz val viszonyt mutatja az is, ahogy csaldja trtnetrl vall: a Magyar Trtnelemben a msodik vilggs szrnysgei keverednek szaki szomszdjaink abszurd nemzetisgi trekvseivel – mindezek kirajzoljk a klt valdi genezist, s bennem jra a jelen esemnyeivel rezonlnak. A 2009-es v a magyar nyelv esztendeje volt, amelyre a szlovkoktl a hangslyozottan nem magyarellenes nyelvtrvnyt kaptuk „ajndkul”: „Elejt akarjuk venni a szlovk nyelvet sjt diszkrimincinak, pldul annak, hogy a vegyes lakossg krzetekben csupn a kisebbsgi nyelven hangozzanak el a hivatalos bejelentsek. Ellenkez esetben a helyi szlovkokat htrnyos megklnbztets ri” – magyarzza Miroslav Lajcak szlovk klgyminiszter a pozsonyi orszggyls ltal 2009-ben elfogadott nyelvtrvny lnyegt. Erre csupn Csori Sndor gondolatait idznm az Erklcsi revzit! cm rsbl: „Egy ers llam mindenkor elviseli a kisebbsgeit. Egy gynge nem. Mert a kisebbsg mindig az eredend bnre emlkezteti. …ez az eredend bn: Trianon...”
Vghelyi folytonossgot vllal Adyval, a npnemzeti kltkkel, s nmagval is: rgebbi verseit nem geti el, hanem kincsesbnyaknt, mly ktknt tekint rjuk (Rgi versek kztt), gy lesz folytonos nmagval is, ahogy ktelket vllal legjabb ktetben helyet kap rgebbi verseivel. Vghelyi verseiben nincsenek kromkod szavak, legnagyobb „htrnyuk” pedig az, hogy alkotjuk nem tud olyan kltemnyt rni, amit mg maga sem rtene meg. Egy ilyen kltszetnek mi ms is lehetne a hitvallsa, mint egy Korszertlen ars poetica: a lrai alany „emberbl / emberhez / emberien / emberrl / emberrt // kzssgbl / kzssghez / kzssgien / kzssgrl / kzssgrt” szl.
Lthattuk, hogy Vghelyi ktelket vllal a mlttal, de nagyon is a jelenben l. Ezt bizonytja az is, hogy mr a ktet legels, Profn kantta cm verse aktulis problmkat feszeget. A csodaszarvas mondjt felidz kltemny beszlje a „szarvass vltozott fi”, akinek klfldi befektetk megltk testvreit, elpuszttottk lakhelyt.
|
 |
„…erd helyn luxushotel, / bevsrlkzpont pl…” – a hetekben szmtalan frumon lehetett hallani arrl, hogy a dunakeszi Auchan egyszeren parkolt ltestene a krnykbeli slp helyn. A legszrnybb a feleltlen krnyezeti pusztts szndka mellett az, hogy az engedly megszerzshez magyar llampolgrok is asszisztltak a francia multinak. „…desapm, hol a fldnk, / desapm, hol a hzunk…” – krdezi a Profn kantta, majd knyrgsbe csendesl: „…fogadj engem jra vissza, / a te tkozl fiadat, / hazavgyom, desapm!” Slyos szavak ezek, egy magyar klt a 21. szzad elejn gy kilt fl, hogy a hazjban hazavgyik. „Orszgom: sajt sszetpett trkpnek darabja” (Havat a porbl) – ht mr az a kis darab is menthetetlenl el fog tnni, hol lehetnk
|
otthon, ha ahol a hon, ott nem? A kltemnyt rdemes a ktet bortjnak illusztrcijval egytt vizsglni, hiszen Kiss Rka grafikja vizulis skon jelenti meg a Profn kantta gondolatait, persze ez fordtva is igaz. Nzpont krdse. A Profn kantta megadja a ktet ritmust is, hiszen a gyjtemny szmtalan kltemnyre jellemz temhangslyos verselsben rdott, felez nyolcasokat alkalmaz (4||4).
Vghelyi s magam is magyar szakos pedaggus diplomt szereztnk, gy a magyar oktats gye szmunkra szakmai szempontbl is lnyeges. Az Iskola egy kis magyar (iskola)drma. Egy „sajtos nevelsi igny gyermek”-rl szl, aki elszr „a kznsg szrakoztatsra” szemveges osztlytrst rugdosta meg a fldn. Az „esemnyt” termszetesen „az iskola bkez mecnsnak gyermeke” videra is rgztette mobiltelefonjnak segtsgvel. Miutn a tanrn „nagy nehezen lelltotta / a sajtos nevelsi igny gyermek mutatvnyt”, sajt fnke, az iskola igazgatja feddte meg, „amirt durvn beszlt a sajtos nevelsi igny gyermekkel, / akinek oka volt arra, amit tett”. De „az iskola bkez mecnsnak felesge” is panasszal lt a tanr ellen, „akinek nem volt joga / eltulajdontani gyermeknek a nvnapjra kapott / vadonatj telefonkszlkt”. Az igazgat jabb szidsban rszestette a tanrt, akit egy httel ksbb a „sajtos nevelsi igny gyermek” nkezleg vert meg. Emlkezhetnk a 2010 janurjban a mdia ltal szmtalanszor bemutatott szekszrdi diklnyversre, vagy a debreceni tanrversre, ahol szl pofozta meg gyermeke pedaggust, s persze nem pldtlan ma mr az sem, amikor a dik veri meg tanrt. Vghelyi j rzkkel adagolt irnival mesli el a kezdetben mg „csak” diktrst bntalmaz, majd tanrnjt is megver dik trtnett. A vers slyos krdseket boncolgat: eljtszik azzal a gondolattal, hogy mi trtnik azzal a dikkal, akit a „sajtos nevelsi igny gyermek” vdburkba csomagolva mondhatni felhatalmaznak arra, hogy trsait s neveljt fizikailag bntalmazza. s hogy mi trtnik azzal a tanrral, akit megfosztanak a fegyelmezs jogtl: elszr tulajdon fnke alzza meg llekben, majd tantvnya testben s llekben egyarnt. Ennek a fonkjra fordult vilgnak kedvenc jelszava a tolerancia, az eltletektl val mentessg. Az Iskola tanrnjt tulajdonkppen azrt bntettk meg, amirt nem tolerlta a diktrst ver s az esemnyt kamerz tanulk tettt. „Eltlet / tolerancijtl / ments meg, , Uram! // Tolerancia / eltlettl / ments meg, Uram!” – kilt fl Vghelyi Kt XXI. szzadi fohszban.
Vghelyi szmra problmtlan s idilli a szerelem, versei Petfi Sndor s Radnti Mikls hitvesi kltszett juttattk eszembe. A szerelem gy szegdik mellnk, ahogy egy kbor kutya kezd minket kvetni (Mint a kbor kutya). A fizikailag tvollv kedves hinya egyszer csak fellrdik a szerelem erejtl: a kltemny alanya elszr csak egy szmtgpet, asztalt s fggnyt lt, aztn jra krbenzve a szmtgp mr szerelmese kpt vetti, az asztalnl a vgyott kedves l, s a fggny a lny szoknyjv vlt: „Azta jobban ltok.” (Vltozs) A Felhn alszunk petfiesen egyszer s szp szerelmes vers, kiegyenslyozottsgt ersti a szablyos sztagszm sorok vgnek pros rm egymsba lelkezse (8a8a8b8b). Ebben a kltemnyben a szerelem rk, csak az vszakok vltoznak-vltakoznak, de azok is csak azrt, hogy a szerelmesek jabb s jabb dimenziit lhessk t rzseiknek: „Bebortott minket a tl: / szavaimmal melegedtl…”, „…veled-nyl virg vagyok, / ha nem leszel, elhervadok.”
Az Orszgutak cm vers Jzsef Attila Nem n kiltok cm kltemnynek sorait juttatja eszembe: „Hiba frsztd nmagadban, / csak msban moshatod meg arcodat…” – „…keressk nmagunkat – nmagunkban. / De a keznk mg szabad. / Orszgutakat pthetnk vele, / s megtallhatjuk nmagunkat – / valaki msban.” Vghelyi is ugyanazt a tapasztalatot fogalmazza meg, amit Jzsef Attila: az n ugyan keresheti, frsztheti nmagt nmagban, de ez hibaval. Csak a msik minl teljesebb megismersvel tallhatjuk meg nmagunkat, valaki msban – „csak msban moshatod meg arcodat”. Az n s a msik viszonyt rtelmezhetjk ennl kiterjedtebben is, a sajt s az idegen dimenzijban: „Elvesznek bennnk az orszgutak” – most nem az szmt, hogy szlovkok, romnok, szerbek vagy magyarok vagyunk, hanem hogy keres-kutat kezeinkkel „orszgutakat pthetnk”, s ezen az j ton tallhatjuk csak meg „nmagunkat – / valaki msban”. Valahogy gy, ahogy Jzsef Attila mondja A Dunnl cm kltemnyben: „A harcot, amelyet seink vivtak, / bkv oldja az emlkezs / s rendezni vgre kzs dolgainkat, / ez a mi munknk; s nem is kevs.”
rta: Antal Jzsef, 2010. februr

Kldd be hozzszlsodat!
Komment hozzadsa
|