A Panoptikum – esszk, szsszenetek rovatban Antal Jzsef hosszabb-rvidebb, vltoz tmj cikkei jelennek meg. Vrhatan havonta legalbb 1 darab j rssal szmolhatnak a Kedves Olvask.
Gondolatok mg kzelebbrl
Karcsonyi napltredk
Kovcs kos mvszete fontos szerepet tlt be az letemben. Esszm trgya a Mg kzelebb[1] cm album dalszvegeirl val reflexiim 2006-os emlkkpeim tkrben. Zene s szveg szorosan sszefondik e dalokban, mgis a szvegre szeretnk most elsdlegesen koncentrlni – mert a szavak nllan is meglljk a helyket, verssorokk, verss kapcsoldnak ssze.
Az n 2006-os vem tbb kisebb-nagyobb, ilyen-olyan tragdit zr magba. Ekkor jelentette be egyik legjobb, gyermekkori bartom, s vekig egyetemi szobatrsam, hogy tanulmnyai befejeztvel bencs szerzetesknt folytatja tovbb – ma mr ltom, hogy a szerzetesi letvitel hozzsegti t zsenije maximlis kibontakoztatshoz, de 2006-ban csak annyit fogtam fl belle, hogy nem fogunk nap mint nap tallkozni, s valamilyen szinten arrl van sz, hogy elvesztem a legjobb bartomat. Azon v nyart a kzpfok angol nyelvvizsgra val kszldsnek szenteltem. Erre rment a msfl ves kapcsolatom, egy elferdtett s felnagytott ostobasg zrjelbe tett minden szpet, s az egyenlet el egy negatv eljel kerlt. A sz legszorosabb rtelmben vett vesztesg mg a szakts eltt trtnt, nagypapm halla volt az: mialatt bartaimmal a lzbrci vztroz krnykn kirndultam, nagypapm elesett, szjban egy falattal megfulladt s bettte a fejt – pp a parton stltunk, amikor megcsrrent a szomor hrt kzl mobil, odaveszett minden vidmsg. Ez a hrom esemny egymsba kapaszkodott, s gy reztem, minden sszefogott ellenem. 2006 szn jelent meg kos szban forg albuma, amely segtett jra fogst tallni a vilgon. s ekkor nnepeltk 1956 flszzados vforduljt is.
1. Az albumszmomra dediklt bels bortja
2006. oktber 22-n megltogattam a frissen Pannonhalmra beltztt bartomat, Imrt – ez lett az j, vlasztott, szerzetesi neve. Pannonhalmi szobmban, a stt belltval jra meghallgattam az albumot, s kzben gondolkodtam. Nagypapmon, bartomon, exemen – a hrom vesztesgen, a vr, a test s a llek kiszakadtak bellem s tncoltak krttem. A Mg kzelebb selymes volt, simogat gygyr.
Engem azzal fog meg egy m, ha tudok vele azonosulni itt-ott: belefogdzok ltala a vilgba, hogy nini, ms is rez gy, akkor jl van. Az Ennyi nem elg kell szm azonosulsi ponttal rendelkezik. „s akinl brki msnak mindig szabad a plya / A mindenki babja, aki a cspejt riszlja / Nekem bezzeg nemet mondott / Nevette a gondot.” S aztn, hogy a lrai n teljesen belevesszen mzsjba: „Nem gondolni rd / n mr nem brok tovbb.” Azonban ne feledjk el azt sem, hogy „van, aki csak tvolabbrl szp”!
Lthattuk, hogy 2006 szn szmomra sok mindennek vge volt. Minden most kezddik el, feleli erre az album msodik szma – mintegy valami j kezdet grett szuggerlva –, amely zeneileg egybefolyik a harmadikkal: Adj hitet. Ez most nagyon rm frt: „Adj hitet / s elhiszem neked / Hogy lni szebben is lehet” – egyszer a kplet, de olykor ennl nem is kell tbb.
Az album cmad dalban keveredik az utols vacsora, a Krisztus Piltus eltt, s a keresztjt hordoz Krisztus kpe; a keresztre fesztett megvlt hallnak pillanata, s a feltmadst jelent, letet sugrz fnysugr, ahogy „a Nap tztl lngol a gylkony vilg”.
Az szi tjkp dszlett maga az pp uralkod vszak kpezi (idzzk fel jra, hogy 2006 szn jrunk). Drtl cspett, megsrgult s lehull falevelek keverednek egy kapcsolat kiteljesedsnek kpvel, mintha szpsgszreten lennnk, szerelmnk „berett” idomain simtannk vgig a keznk („A tkozl sugarak / Emlkekbl / Kpzeletbl / Elm rajzolnak // Az arcod felragyog / Mint egy szi tjkp / Ahogy jra felnevetsz / Csupa arany s bbor / Minden rnyk / Ilyen gynyr nem lehetsz”). Aztn hirtelen megfagy minden krlttnk: vrl vre lejtszdik ez, mgis mindig meglepdnk rajta – n magam sem szmtottam msfl v hirtelen derre: „A lusta Nap tavaszt gr / Tavaszt gr, nyarat reml / De nzd, a dr / A fkhoz r.”
A lepkegyjt egyrtelmen nagypapmat juttatta eszembe akkortjt, akrhnyszor csak meghallgattam. kos szmban a lepkegyjt nem sznes, szrnyas rovarokat igyekszik gombosthegyre tzni, hanem „emlk utn kapkod / s felgylik a holt anyag”. „De brhogy fj / Elmltl / Te gyva perc, te bntelen, te tiszta / Nem idzhet vissza / Semmi mr” – amikor nagy vesztesg r minket, akkor valahogy gy rznk. A bntelen-tiszta boldogsg vgya hatalmas ressget tmaszt bennnk. Valami olyasmi hiny ez, amirl Grecs Krisztin beszl: „…arra gondolt [ti. Voith Joc, a regny egyik fszereplje, aki az idzetben apja halln gondolkodik], vajon az apjnak van-e hinya a trben? s ha van, hol? (…) Voith Kroly alak lyuk a Krs-torokban, a Tisza-parton. Voith Kroly alak lyuk az anyjban. Az anyja akkor negatv tr lenne, hiszen kisebb, mint az apja volt. A Voith Kroly alak lyuk eltakarja az anyjt, s a terpit is, minden gyetlen szndkot arra, hogy a hallt az let rsznek tekintse. […] …az apja alak lyuk ltezik valahol, s ez sokkal jobb brmifle rk let gretnl…”[2] A papa-alak lyuk sokkal ttongbb a msik kett vesztesgnl: a bartommal tudunk levelezni, st tallkozni is, a bartnm voltt vlsa ltal htramaradt lyuk pedig kitlthet. A papa alak lyuk, papa hinya emlkek gyjtsre sztnz: „Gombostre szrva szpen / Ezernyi sznes pillanat / Az id ha megdermed a kpen / Az rm taln itt marad.”
2. Emlk-m (Antal Jzsef fotja)
2006. oktber 23-a, a forradalom 50. vfordulja Pannonhalmn rt, de mg aznap visszautaztam Pestre. Vgigjrtam a Duna mentn killtott plaktokat, elhaladtam a Ferenciek tere kzelben rendezett ellenzki nagyprtgyls mellett, s ksztettem nhny fott a Vrosligeten keresztlvgtat lovasrendr-egysgrl. Aztn jobbnak lttam visszatrni a kollgiumba. A Gpszabadsg tulajdonkppen az 1956-ot kszti el. A kt dal kztti kapcsolatot ersti a
kezd kp hasonlsga: „A kken vibrl dobozban l” – „A tv kkes brsonyval / Kiblelt vilg”.
3. kos - 1956
A Gpszabadsg els sora (lsd a fenti els idzetet) George Orwell 1984 cm regnynek mindenhol jelenlv, kmlel-zajong tvjbe zrja vilgunkat: koshoz kzel ll ez a regny, mr bonanzs korszakban is tbb szmt ihlette meg az orwelli negatv utpia. A gp- eltag tulajdonkppen a np- helybe kerlt. Ma nem npek vannak a vilgban, hanem gpek, akiknek nincsen se trtnelmk, se hiedelmk, „csak alkatrszei vannak neki”. A gpek gpi demokrciban lnek, s a gp egyszer fit ltetik, mindennapi kenyerk pedig a gpzsr, „ami mindent egyformra ken”.
A Gpszabadsg vilga sajnos nem utpia, hanem naturalisztikus kpek sora: 2006 Magyarorszga mg mindig felemsan emlkezett ’56-ra, vagy egyltaln meg sem emlkezett rla. „A tv kkes brsonyval / Kiblelt vilg” elszr „elfelejt s nem rl / Ha emlkezem rd”, majd a dal vgre mr „nem rti, hogy mirt kne / Emlkezzen rd”. A vers patetikus kpei („Fekete-fehrben menetelt szpen / A kritikus tmeg / Hitt a knzkamrk / Stt hre sem trte meg […] Ha elrhetetlen, szent a cl / Az elbuks is nneply / Nhny nap s kiderl / Hogy az ember mennyit r”) mlt mementt lltanak 1956 hsi halottjainak, s 1956 eszmjnek, amely npszabadsgrt harcolt – az mr msik lapra tartozik, hogy a rendszervlts utni generci mgis csupn gpszabadsgot kapott. A kkes brsonnyal puhra blelt celebvilg elszrakoztatja haznk fiait, a „fekete-fehrben” menetel „kritikus tmeg” inkbb knyelmetlen sdisg a hd-minsgben vettett jtkfilmek mellett: mivel ’56 szerepe mig nem behatrolt pontosan, ezrt egyeseknek knyelmetlen emlkezni r, ezt teszi szv a dalban felkilt lrai alany: „Tiszta voltl, bszke, vad / Nem adtad egyknnyen magad / Rlad beszlni sem szabad / 1956”. A Mondj igent pedig az elz kt szm levezetse. Ironikusan visszhangzik benne a kormnyprt vlasztsi indulja („Igen, igen…”), a tboly, az nzs, a hatalom, az „jkztrsasg” kritikja. „Mondd meg, mirt ne / rtsenek flre? / Ez a ktkedk menedke // Minl tisztbb igazsg / Mondj igent / Annl inkbb vitatjk / Mondj igent.” A gpzavarban nehz np-szeren dnteni: a gykrtelen, nemzeti identits nlkli gp a nagy igazsgra is ugyangy igennel ljenez, mint az igazsgot megdnteni igyekv zavaros szavak morajra.
A T a vnn az album zeneileg legzzsabb szma. A szabadon vlaszt ember felelssgrl beszl. Prbl letet lehelni a lassan gpp alakul emberekbe: „Ember / Ember / Kelj fel s jrj” – ehhez Jzus szavait hvja segtsgl, jelezvn, hogy itt mr csak valami isteni csoda segthet. A tv tkrben nmaga torz kpt bmul ember-gp csvekkel testben haldoklik egy krhzi gyon – a dal itt hajdanvolt ember mivoltunkra emlkeztet: „Az a t folyton ott a vnn / s te eltrsz mindent nmn / leted alig lktet / De szemed a tvre dlled // s benn a krteremben / A szeld, fehr csenden / thast a zsoltr / Hogy valaha ember voltl.”
Az bredj cm dal jra nagypapm emlkt rezegtetette elmmben, egy haldokl test siratneke, knyr-imja: „bredj, ledj, ha fj is / Nyisd fel a szemedet / Mozdulj, virradj mris / Mondd ki a nevemet / Kelj fel, egy jel kell, egy shaj / Minden perc nehezebb / Trd meg a csndet egy szval / n nem krek egyebet / Soha mr” – n sem krtem ennl tbbet akkor s nem krek ma sem.
Az Egyetlen hv sz elgbe mintha mindegyik „lyuk” egyszerre rdna bele: „Zihl prnk kzt a nsz / Tengernyi kjben fuldokol / Fokozza nmagt a lz / Egy hullmfodor / Mindent elsodor” – bcs a vele tlt gynyrktl. „Egyetlen hv sz elg / s rzsaszn derengs remeg / Lktetnek tompa, lgy zenk / Nyirkos langymeleg / Pattant j rgyet” – gy hvta t szolglatba Isten. „Az elme emlket hadar / Egyszerre fjni kezd a lt / A kitelt id mg tbb fnyt akar / gy feszti szt / Korhadt kerett” – a nagypapm elmjbl kihull emlkek hirtelen sszellnak s flreptik papt a fnybe.