Szemlyestsk meg egy kicsit az irodalmat! Bjjunk a brbe! Vajon milyen vlemnye lehet neki mindarrl, amit raggatnak, aminek t nevezik, amilyen jelzkkel illetik? Kikrl, illetve mirl s kiknek szl az irodalom?
Nem igazn van olyan gondolat vagy ideolgia, amit mg ne fedeztek volna fel vagy ne tettek volna kzz korbban, az jonnan megjelent mvek inkbb csak jszerek. Hogy miben rejlik jszersgk s az ltaluk kivltott hats? A szerz szubjektivitsban.
A klnfle trtnelmi korokban felsznre kerl gondolatok tulajdonkppen csupn a korbbiakat idztk, ppen csak az jabb szerz szubjektv szrjn keresztl. A gondolatot teht a szerz egynisge, sajtos lts- s kzlsmdja varzsolta rtkess s nem magnak a gondolatnak az jszersge. A szerz az adott kor szelleme-, illetve egyni letplyja sorn tlt tapasztalatai hatsa alatt llva tette kzz nzeteit, mely a krdses idszak, netn a ksbbi korok emberisge szmra szpnek, gazdagnak, rtkesnek s jnak hatott, azonban az szemlye nlkl csupn egy ismtelt zenet lett volna.
A konklzi teht annyi, hogy egy adott alkots megtlse szempontjbl a szerz egynisge s szemlyisge legalbb akkora elismerst rdemel, mint maga az alkots. Az alkotsbl nemcsak egy zenetet ismernk meg, hanem a szerz szemlyisgt is, st egyes mveknl ez rtkesebb s lnyegesebb is, mint maga a ltrehozott m. Amennyiben gondosabban utnajrunk az egyes, klnbz korokban alkotott mvek zenetnek, azt lthatjuk, hogy nincsen klnbsg, az embert nagyjbl mindig ugyanaz foglalkoztatta. Azonban ha a szerz szemszgbl tekintnk a krdsre, nyilvnval, hogy megismtelhetetlen a maga nemben, szemlyisgben s csak egyszer ltezett ilyen formban, egy megadott korban. A szerzi megnyilatkozsban maga az individuum a lnyeges, a lt egsznek egyedi formban trtn megnyilatkozsa ez ugyanis!
De ne felejtsk el, a mvszet pusztn gynyrkdtetsre szolgl, nem azonosulsra! Amikor egy egyedlll termszeti jelensget figyelnk, vagy akr egy gynyr nvnyt, benne csak elgynyrkdnk, s nem vlunk rabjv, megelgsznk az lmnnyel s megynk tovbb! St, a jelensg maga sem kvn minket erre sztnzni! Csak megmutatja magt. A mvszi alkottevkenysg sorn a szerz ltal valami csodlatos nyilatkozik meg, de valamirt mi emberek gy tartjuk, hogy ez sokkal tbb, mint brmely ms jelensg, ami minket krlvesz. A szerz, a tuds, a szakember tiszteletet, elismerst vr el munkjrt. nmagt olyan emberekkel veszi krl, akik elismerik, szervezdseket hoz ltre s nem sokkal ksbb mr tleteket hoz arrl, hogy mi szp, mi nem szp, mi rdemes a figyelemre, mi nem. A ltrl, a folyamat letre hvjrl megfeledkezik. Hisz abban, hogy olyat s gy alkot, amilyet senki ms eltte. Megnevezi eldeit, pldakpeit stb. De vajon egy virg hivatkozik-e az eldjre? Van-e egy szemet gynyrkdtet rzsnak pldakpe?
Az irodalom pedig sok mindent elvisel. csak szemllknt van jelen az egsz folyamatban. Nzi, miknt formlja az ember fogalmt a sajt maga kpre, hogyan hasznlja szilrd vdpajzsnak gondolatai igazolsra, kvetelve az njellt prftknak kijr tiszteletet! Majd ksbb azt szemlli, ahogy az njellt prftk egymsnak ugranak nnn prfcijuk beteljestinek szereprt versengve.
Az irodalom ebbe nem szl bele. Mint az alzatos felesg, megadja magt dlceg urainak. m mindekzben tudatban van eredend szerepnek: megszletett, hogy a vilg gynyrkdhessen a ltben a szerz kzvettsvel az irodalom csatornjn keresztl. Tudja, hogy gynyrkdsre szolgl s nem keresztes hbork sznhelye. Eszkzl adja magt minden szrnyprblgat vagy ppen mr tapasztaltabb tollforgatnak, hogy ltala a lt megnyilatkozhasson! Az irodalom nem vlogat! Mi vlogatunk!