p-tlklubfolyoirat

 Kezdoldal

 
Impresszum
 
A P-TL klubrl

A klub bemutatkozsa

Antolgink

 
Trzsrovatok
 
Egyni rovatok
 
Kiegszt rovatok
 
Ltogati mvek rovatai
 
...
Tartalom
 
M. Fehrvri Judit - Kondor Bla kpelemzs

Kondor Bla: A szentek bevonulsa a vrosba

 

  

Kpet elemezni risi felelssg. Nem lehet teljes tudomsunk arrl, milyen egyni motivcik vezettk a fest lelkt s kezt. Egyetlen lehetsget prbltam vizsglat al venni, de az rtelmezs mgis annyifle lehet, ahnyan lelki tbbletet kapunk egy mtl...

 

 

,,…Ne lpjen be ide senki! Hiba.
Ajt mintha csukva, ablak zrva.
- Szd legyen hallgatag, lpsed
hallgatag; knokban szerzett
rossz leted kvl maradjon.
- s maradjon meg a szndk
s ne lpjen be a szndk ide.
- Mint meztelen test, olyan legyen
szlalsod; a tested, mint a sz…”
/Kondor Bla: Sttsg/

 

Els elemzsi ksrlet

 

A rajzol asztaln szanaszt hevernek tusok, tintk, irnok, sznes krtk, temperatubusok, vegek, tollak, ecsetek. Az asztal tulajdonosa 1931-es vjrat, most 49-et runk. Magyarorszgon vlasztsok dlnak, hsnk a Ganz Hajgyrban dolgozik. Eltte hfehr papr. Agyban a terve. Az zem kpzmvsz krben rajzol, keze nkntelen nyl a holmik fel, s megindul az alkots. Vonalak kezdenek kergetzni, kgyzni a felsorolt kellkek lehetsgeibl. A Kpzmvszeti Fiskola kapui megnylnak, a rajzol fest osztly hallgatjv vlik. Kis, teremtd univerzum a dolgoz tbljn.
    Nha a szz vonal olyan rzssel szalad, hogy vtek volna tovbbfejleszteni. Remeg, trkeny, szinte illat lengi krl. Az egyszersg, a megismtelhetetlensg mlik el a rajzol, szerszmainak sszejtszsa, s valami titokzatos karmester, taln az ihlet veznylse alatt. Hirtelen megtrik egy vonal, a fiskoln sszetzsbe kerl sajtsgos szemllete miatt. A fehr papron apr szakads szlelhet, fest osztlybl grafikai szakra kerl. A vonalak tovbb peregnek. Az ujjhegyek sztnsen, vek gyakorlatozsa kvetkezmnyeknt lergztettk a legszksgesebbet. A gondolat velejnek a zamata, a lnyeg sava-borsa rzdik itt. A rajzol flnevet rmben: hogy sikerlhetett ennyire? A kezdeti t vitt kelt, diplomamunkja, a Dzsa-sorozat mr az rett Kondor Blt tkrzi.
    A msik kartonra csak ralapoz,s a padlra dobja szradni.
A harmadikra ecsettel sznes foltokat sejtet. Ezt is ledobja vrakozni. Elhzza a tegnapi flbe maradt terveit. Egy kis lks a tnusoknak - az vrs legyen, vrsebb -, s mris harsog a trlat. A dtum 1960, els killtsa a budapesti Fnyes Adolf Teremben. A megnyit beszd Pilinszky Jnos ajkairl pergett. „Kondor Bla ebben a kivteles rtelemben modern s egyedlll mvsz. Killtsa megrendt s zavarba ejt. Krl a falakon rzkarcok, rajzok, illusztrcik, festmnyek, ikonok, frfi r ni portrk, mozgalmas csoportok, szrnyas lnyek, meztelen emberprok, pl szerkezetek s lebontott alakzatok. Minden vgleges s kiszmthatatlan. Vgleges, mint az lom anyaga, melyben a valsg mintegy summzva jelenik meg, s kiszmthatatlan, mint ugyanennek a valsgnak az imaginrius fel elszabadult varinsai.” Az alkot meglt a fldn egy jabb paprt. Flveszi a szikkadt indtst. jabb mz. Trl, ken. Ezt elknozta. Kimossa szles ecsettel. jra a fldre kerl, htha sikerl mg belle valami.

Ht ebbl az absztrakt pancsbl meg mi lesz - valami mrvnyerezet vagy egy angyal v szrnya. De olyan szp, hogy nincs szve brt, rtelmet beleerszakolni. A naplementnek van rtelme? A szpnek, csak azrt, mert szp, ne volna ltjogosultsga? A zzmars gak, az escseppek gymntjaibl elnehezlt pkhlvr, a cirmos almahj mi fontos feladattal rendelkeznek? Nem nyl hozz a grafikus, mappjba rejti.
         Mg a mvsz kzd a teremtssel, a kritika gy r ltrl: „Nem kap megbzst, nem vsrolnak tle, tnkreteszi a munka s az ital, olyan vitk kereszttzbe kerlt, amelyben ltszlagos hvei s ellenfelei egyarnt flrertik, magra maradt s sem maga, sem a kpzmvszeti irnyts nem tesz semmit az llapot megszntetsrt.”
         jbl a mr ktszer feladott ksrlettel idz. A sznhalmaz egyre dltabb. A kusza vletlenekbl elvonaglik valami ajnlkozs: Csak egy kicsit segts rajtam! A kgyz indulatokat elg csak rinteni, s mris vinnyognak a sirat asszonyok.
         gy megy ez nap, mint nap. A bels ltoms eszkzk utn nyl, hogy megvalsulhasson. Szomor a halott mvsz Bke utcai mterme. A tisztn maradt vsznak, csomba csomagolt fehr kartonok, vss eltti krtefadcok, rzkarclemezek, rintetlen festkes tubusok. Egyltaln az elvetlt lehetsgek. A mvsz csak akkor hibzik, ha nem dolgozik. 1972 nyarn elkszl egy egsz leten t rlelt m: A szentek bevonulsa a vrosba.
    Kondor Bla 1972. december 12-n dlutn meghalt, taln tallkozott a szentekkel, taln maga is a Darzskirly birodalmba szkkent...

 

A cm bvletben

 


    „A szentek bevonulsa a vrosba”- sgja Kondor Bla. Ltni sem kell a mvet ahhoz, hogy tudjuk, ez a kp vallsos tmj. Ilyen cmmel akr egy renesznsz kp is „lhetne”. Angyalok, glrik, pletek, vros...Egy lexikon szerint a szent sznak kt rtelme lehet:
         1. Vallsi szempontbl tkletesnek tekintett, a halluk utn az egyhz ltal szentnek nyilvntott emberek. gy gondolhatnnk Szent Istvnra, Gellrtre, Lszlra stb.
          2. Csods tetteket vghezviv vallsos szemlyek, pl. Szent Margit.
    Embere vlogatja, kinek mi jut eszbe a szent szrl. Valakinek nagy fnyessg, dicssg, mg msnak az desanyja. St akad olyan is, akinek egy fekete macska...
         Bevonuls. Nem ltogats, zarndoklat, hanem valami sokkal dinamikusabb mozgs. A vrosiaknak nem kell „kopogtatni”, nem kell tlevelet adni, a szenteknek nem kell mondani: „Nyitva van az aranykapu, csak bjjatok rajta... ”, a szentek mennek maguktl, brmi ron...

Krdy Gyula lmosknyve szerint az idegen vros, amelyen keresztl vndorolnnk, nagy gondot okoz, a hall ltogatst. Ismers vrosban jrni s meg nem llni: nyugtalansg. sszedl vros: remnytelensg. A vroskapu jelentse: nem vrt tlet. Ezen babonk szerint baljs jelents trsul a vros szhoz. A szent sznak van valami magasztossga, gy nmi ambivalencia rulkodik a kp cmrl.

„Kondor Bla elvetette a neoavantgardot s ltalban ellenzett minden formai prekoncepcit” (Andrsi G.; Pataki G.; Szcs Gy.; Zwickl A.: Magyar Kpzmvszet a 20. szzadban; Covina Kiad), mgis mvszete sszegzs s kifejlet: sznekkel s formkkal kimondott vilgnzet. Filozfia, mellyel egsz letn t viaskodott, birkzott, kzdtt. Kondor Blt alapveten foglalkoztattk kornak trsadalmi-, politikai- s morlis problmi; a puha diktatra veiben a j s a rossz dilemmja.

A magyar festszet trtnetben az a mvsz, aki kisujjban hordja az izmusokat, s mgis nll s egyedi. A vilgcsavarg figyelt, megrtette s alkalmazta azt, amivel kifejezhette elhivatottsgt. Tl az iskolk s irnyzatok szablyain szuvern vilgot alkotott.

A mvsz nem hrfval s zeng citerval, hanem festkbe mrtott ecsetvonsokkal kezdett lete legszentebb himnuszba, magba az letmbe.
Mvszetnek taln zrakkordja „A szentek bevonulsa a vrosba” cm alkotsa. A falkpet a Kereskedelmi Kamarnak sznta. Eredetileg gobelin-kartonnak tervezte, vgl tblakpp llt ssze.

 

„Rajzom, mint a hasonlatok s ugyancsak

hasonlataim bors, durva kombkomok

hasmnt fldbefrt vkony vonalak, cirok”

 

Az elkszlt mvet azonban a megrendel kpviseli nem kvntk a kamara Kossuth Lajos tri j szkhzban elhelyezni.

Taln az is rdekes lehet, hogy mirt ppen ez a m szletik meg a Kereskedelmi Kamara felkrsre. Kondor Bla verseit olvasva, s tudva azt, hogy Pilinszky Jnos, a katolikus klt mennyire kzel llt hozz, az a gyanm tmadt, hogy a tteles valls rtelmben sem volt ugyan bigott megszllottja a hitnek, de a mennyei tvlatokban gondolkodott. A Biblia szerint a tantvnyok kzl Simon, akit ksbb Pternek keresztel t, halsz, Andrs, Jakab s Jnos/k ketten a Zebedus fiai/ szintn azok. Mt /eredetileg Lvi/ vmszed. A sort nyilvnvalan folytatni lehetne, de nem ez a clom. Csak annyit szeretnk mg megjegyezni, hogy a bibliai idkben milyen nagy szerepe volt a kereskedelemnek. Akr szakrlis jelentsge is lehetett. Ugyanakkor pejoratv rtelmet is kaphatott ez a tevkenysg. Elg, ha csak az jszvetsgi idkre gondolunk, s az evangliumok azon rszre, amelyben Jzus megtiszttja a templomot. Nem is csodlkozom rajta, hogy a Kereskedelmi Kamara nem fogadta el ezt az alkotst. Persze az is lehetsges, hogy 1972-ben nem is volt olyan ember a kamarban, aki tgondolta volna ezeket a feltevseket, csak nem rtettk a tmavlasztst, s nem tudtak mit kezdeni magval a ksz mvel. Vagy az is elfordulhat, hogy nagyon is tlrtkeltk bels tartalmt, s esetlegesen hosszas prtgylsken vitattk meg a kp jelentsskjait.
         Tz esztends voltam ekkor, s nem hallottam mg Kondor Blrl ppgy, mint annyi ms dologrl, de miutn belefeledkeztem az alkots szneibe, alakjaiba, megprbltam utnanzni, hogy mirt ppen ez a tma s ebben az esztendben. Radsul akrhol olvasok Kondor Blrl, mindentt szembetallom magam azzal a mondattal, hogy ez a festmny a kondori letm szintzise. Nmeth Lajos Kondor Bla cm knyvnek ennek a munknak rszletei llnak a kls– s bels bortjn egyarnt /Corvina Kiad, Budapest 1976/. Aztn rdbbentem, hogy nem szabad s nem is lehet megtlni /mg pozitv rtelemben sem/ egy embert, egy mvszt egy elutastott megrendels alapjn, s hogy nagyon sok Kondor-alkotst, belertve a verseket is meg kell ismernem ahhoz, hogy egyltaln kzelbe tudjak jutni annak a mvsznek, aki az Angyal a vros felett cm ktetnek, amely tizent vvel halla utn jelenik meg csak, egyik ciklust a kvetkez cmmel jelzi: „Jelet hagyni”. A msiknak meg ezt a felsorols jelleg cmet adja: „Angyal, rdg, klt”, s alcmknt ezzel a sokat sejtet mondattal folytatja: „Kezdetleges, de sszefgg tanulmny egy halott klt emlkre”. Ekkor gondoltam arra, hogy taln valban szentek vonulnak Kondor kpn. Aztn elcsggedtem: 1972-ben nem volt szentt avats. Ekkor megnztem, milyen jeles egyhzi vfordul lehetett ekkor. Talltam is egyet: a Szent Bertalan-j 400. vforduljt. Aztn egy furcsa gondolat fszkelte be a fejembe magt: Franciaorszg, Avignon / a ppk fogsga 1377-ig/, a ruhk furcsa sznei. gy vlem, Kondor ezeket a parallelizmusokat is felhasznlhatta lelki skon, hiszen az angyala is gy szlal meg: „Mert nagyobb hatalmak kezben vagyunk, ahol tuds s tapasztalat inkbb a hatalom termszetre vonatkozhat, semmint a kimondott trgyra. s ezrt nincs is tuds. Csak let van s folyamat. Ha a felettemll valami kifejeznivalt tz ki szmomra, azutn ert ad, hogy ezt a munkt vghezvigyem,akkor az ereje nyilvnul meg. Nem pedig knnyengrbl eszkzeink tudomnya.”Ezutn vettem csak szre, hogy a ktet cmben is a vros sz szerepel. Miutn Kondor Bla jl ismerte a magyar kltszet vonulatt, s a szimbolista Ady Endrhez is rt verset, arra a kvetkeztetsre jutottam, hogy maga a „vros”sz is szimblum, mgpedig tipikusan kondori. Taln a vros jelenti szmra a totalitst, a Nmeth Lajos-i „teljessgre val trekvst, moralizlst, szimblumteremtst”. Fldi letnk clja mi ms is lehetne, mint a kiteljeseds, a harmnia, a szpsg, a boldogsg, a jsg megtallsa. Ezt akr Mennyorszgnak is nevezhetjk. Kondor ezt a megfontolst kpes sznekbe is nteni. Az elbbi kltemny arra is magyarzatot ad, hogy mirt szereti Kondor a kket, s mit jelkpez szmra ez a szn: „Az emberisg legfbb lma az rkkvalsg. Hozzteszem, ez valami knyszersugallat kvetkeztben a lgkr legfelsbb rtegein tlra, mg feljebb kpzelhet el s a kk sznnel is kapcsolatos.

Rgebbi idk nagynev festi a kket drgakvek sszetrt porbl lltottk el - amilyen az ultramarin – s ra egyenrtk volt az aranyval. Ha nem tbb. A kicsi festk is ezzel dolgoztak.”

 
Az ikonikus ltoms

 


         Kondor Bla kpe az ikonokhoz is hasonlthat. Az ikon sz jelentse alak, vagy ltoms. Ha csak a sz rtelmt nzem, rvezethet lenne „A szentek bevonulsa a vrosba” cm kpre, hiszen a m izgalmas alakokban bvelkedik, s a ltomsjellege is egyrtelm, legyen az a ltoms az apokalipszis vagy egyszeren a mennyorszg. Az ikonok brzolsa kt csoportba oszthat, az egyik a keleti, vagyis a biznci, a msik a nyugati, azaz a rmai keresztnysg ikonfestsnek egysge. Mindkt tpus az isteni vilg megjelentsre s a mvszi kiteljesedsre trekszik, ugyanakkor ms irnybl kzeltenek: a rmai inkbb tlvilgi, bibliai tmt vlaszt, ezltal az alkots is fantziadsabb, mg a keleti nem szrnyal ilyen magaslatokba, emberibb tmt jell. Ebbl a szempontbl Kondor kpe inkbb a nyugati keresztnysg ikonfestihez hasonlt.

Egy nyugat-eurpai vallsos tmj m brzolja az istenit, az ikon pedig megmutatja azt. Ez a mondat lehetne egy kulcssz, ahhoz, hogy mirt nem realisztikus az ikonok brzolsa. Ezektl a kpektl megszoktuk, hogy az alakok nyltak s testetlenek. Ahogyan Kondor Blnl is: a figurk lebegnek a trben; egy felhdarabon vonulnak. Az ikon ablakot mutat az istenire. Mivel nem lnyeges az alkot neve, csak az ablak; az ikonfest mellzi alrst a kprl, n Kondornl sem tapasztaltam jelt a kzjegynek.Az ikonokat gyakran hasonltjk kpregnyhez, j plda erre a Kpes Krnika, ami sokszor egy kpen jelenti meg, egy kirly egsz lett s uralkodst. Kondor kpn is szrevehet tbb trtns; mg a szentek vonulnak, addig a vroson bell mr folyamatban van egy ldztets. Az ikonokat gyakran hasonltjk kpregnyhez, j plda erre a Kpes Krnika, ami sokszor egy kpen jelenti meg, egy kirly egsz lett s uralkodst. Kondor kpn is szrevehet tbb trtns; mg a szentek vonulnak, addig a vroson bell mr anarchikus llapotok uralkodnak... tfeds a Biblival: Apokalipszis (=feltrs, kinyilvnts).

A mvszet, ltalnos rtelemben, a valls nyelve, de sajtos rtelemben mgsem hivatalnoka a vallsnak. Minden teolgiai gymkodssal szemben, nllan jelzi a vgtelen nnep lehetsgeit. Megprblja alaktani a vilgot, jelensgeit elviselhetbb tenni.

„A szentek bevonulsa a vrosba” cm kp tartalmban tvezethet Jnos Jelenseire, azaz az Apokalipszis trtnetre. A 22 fejezetbl ll jszvetsgi irat els rsze Jnos leveleit tartalmazza (a levelek az apostol a jvre vonatkoz vziit rgztik). A levelek utn Jnos ltomsai kerlnek tertkre. Isten ht pecsttel lezrt knyvtekercset tart kezben.

A hetedik pecst felbontsakor vzisorozat indul: ht trombitasz harsog. Mindez kezddik egy that csendessggel. Valami olyan csend ez, ahogyan az jszltt gynl sem lehet „regnyt” olvasni; egyszeren megszletett, ez a csend a dnts eltti nyugodt pillanat, rulkodhat ez jelen esetben egy kprl, a nyugodtsgrl, s az azutn kvetkez elfordulsrl.

A ht trnon ll fangyal kzt kiosztjk a vgzetes s rettenetes trombitkat. A ht arkangyal kzl az rs csak Gbrielt s Mihlyt nevezi meg.
Kondor Bla kpn sok minden egybeforr, az alakok tmegg simulnak, ugyanakkor kivehet kt trombita. Egy angyal az oltrhoz jrul, fogval eleven szenet vesz; akkor sok tmjn adatik kezbe, azt a sznre dobja. Hirtelen fstfelleg tmad.
Ennek clja ketts: jelkpezi a gylekezet knyrgst Isten eltt. Msfell eltakarja Isten jelenltnek bntet s pusztt tzt.

A kvetkez szenvedsek az tl Isten „bosszllsai”: mennydrgsek, villmlsok, szzatok s fldinduls.

Az els ngy trombita szavra bekvetkez esemnyek emlkeztetnek az egyiptomi csapsokra. Jges s tz; az els s msodik csaps elpuszttja a kenyeret, a vetemnyt, a halat; a harmadik az desviz kutakat, forrsokat teszi ihatatlann.
            A negyedik trombitaszra a Napnak egyharmad rsze „megveretk”, ugyangy a Holdnak s csillagoknak is. A bell sttsget a fny hinya okozza: szrke nappalok s vak jszakk.„s lttam egy csillagot, amely az gbl lehullott a fldre.” Az tdik trombitaszra nyilvnvalan a csillag egy angyalt jelent, nem gitestet. Az angyalnak adatott a Mlysg kulcsa. Ez a mlysg a Seol, a Hades, a bukott angyalok s ellensges dmonok hazja. Ott is Isten parancsol, csak nyitja s zrja. tadja a kulcsot az angyalnak, s megnylik a rettenetes Mlysg.A Mlysg szjbl olyan fst csap fel, hogy elsttti az eget. A fstgomolyagbl elretrnek a sskk. A sska egyenes szrny, ugrlb, tmegesen nagy krt okoz nvnyev rovar. A keleti ember szmra a sska a borzalmak borzalma. Tmegk elsttti a napot. Iszonytat erej zgsukra megll a szv. Pr perc alatt elpusztul minden nvnyi let, beksznt az nsg s az hhall.

„Kizkken az id” /E shakespeare-i mondat – Hamlet –rezonl arra a tnyre, hogy Kondor Bla „Mindig jtszott: jtkai azonban shakespeare-i jtkok voltak. Drmk s vgjtkok egyszerre, de a szv mr a nevetskor elszorul, amikor sznpadra behatolunk.”- Koffn Kroly: Mvszet - 1973. janur/, s mris baljsan beksznt a drma. A sskk alakja is flelmetes, megnagytva, mint egy szrny. A sskk az embereket knozzk; gy cspnek, akr a skorpi vagy a vipera. Cspsk nem hallos, de mivel hossz ideig jjel-nappal gytrik az embereket, azok a hallt kvnjk. A gonosznak, a sskkat is belertve kirlyuk van, neve: a Pusztt. a Stn, akit Isten hatalma szhoz enged.A hatodik trombita szavra j parancs hangzik: „Oldozd fel azt a ngy angyalt, akik a nagy folyamnl az Eufrtesznl vannak megktzve.” Feloldoztatott a ngy angyal. „s lovas seregek szma hszezerszer tzezer volt.” Ez a sereg fantasztikus emberekbl llt. Isten megengedi, hogy ezek a gyilkos hatalmak az emberisgre zduljanak. Meglik az emberisg egyharmadt... A hatodik s hetedik trombita kztt kzjtk szlelhet. Ennek els rsze az angyal a knyvvel. Az apostol egy felhbe ltztt, ers angyalt lt leszllni az gbl. Arca fnylik, mint a Nap; ruhja felh, glrija a szivrvny. Egy knyvet tart a kezben: zenetet, prfcit hoz, ami nem ms, mint az Apokalipszis. A hetedik trombitasz befejezi a vzisorozatot. A vilg feletti uralom Krisztus lett. Krisztus s Antikrisztus kztti harc Jzus oldalra dlt el. Mindezek utn felhangzik a diadal nek, s „megnyilatkozik Isten temploma” a mennyben.
       „s megnylt az Isten temploma a mennyben s megjelent templomban az szvetsgnek ldja, s villmls, zgs s mennydrgs, fldrengs s nagy jges tmadt.” (Jelensek knyve) Ms felfogs szerint ennek a kpnek semmi kze az Apokalipszishez, egyszeren a „vros”, az a Mennyorszg, oda mennek a szentek. Az ldottakat vezeti egy angyal, a kapuban Szent Pter a kulccsal. Ezt a szemlletet ersti Kondor Bla egy korbbi kpvel; a Szent Pter s egy n cm alkotsval. Szent Pter figurja kapcsolatot mutat a kapuban ll glris kulcsos szerzettel.
         Mindkt alak piros csuklyt visel, kezkben a kulcs, termetk apr. gy llthat, hogy a kapu a Mennyorszg bejrata, s eltte Szent Pter.

 

Felttelezsek az alakokrl, a vrosbrzolsrl   

 

           Az ers embertmegbl karakteres alakok nylnak ki, a sort vezeti egy imdkoz pap, taln ppa. Aki meglehet, halla pillanatban is a vgs bkrt imdkozott.
          A kvetkez figura a lovag, aki lehet, hogy a keresztes hadak oldaln harcolt hajdann egy szent hborrt, s meglehet istenhv kirlyknt uralkodott.
          A harmadik kirajzold alak szmomra Assisi Szent Ferencet igzi meg koldul csuhjban.
          Ha a kptr egszt nzem, taln nincs is rtelme a tallgatsoknak. Botos Eszter: Feszletbrzolsok Kondor Bla mvszetben /Ars Hungarica 2003/1/cm tanulmnya egyetlen mondata vlaszt adhat feltevseimre: „A mfaji-technikai vltozatossgnak ugyanilyen ikonogrfiai vltozatossg felel meg: a ltvnyosan szenved,csavart test,mellre buk fej Jzus vzijtl a diadalmas,knnyed tarts,felemelt fej Krisztus ltomsig terjed.”A szerz ugyan nem errl a kprl rt, de mindenkppen rdemes e szavak utn megnzni az alakok vonaglst s legfbbkppen kztartsukat .Az tszegezett csuklj, klvrijt jr Jzus mozdulatai ezek; az az Emberfi, aki el akarta vetetni ugyan Atyjval szenvedsei kelyht, de nem menekl el ellk, mert tudja, hogy a Mennyek Orszgba jut. Pedig vgig ott ll mellette, s ksrti a Stn. Trsul szegdik, felajnlja egy msfajta hatalom lehetsgeit /Fekete macska piros szemekkel = szerencstlensg, a politeista Egyiptom szakrlis llata; szemben a keresztnysg monoteizmusval; piros = a pokol tze/ s a szentekkel vonul, mert hdtani vgyik; szksge van a mennyei trnusra is. Az alkotson a Mennyekbe csalogat Angyal, s a macska nem viselnek csak „fejdszt”, s kettjk kontrasztja vonzza legjobban els ltsra a tekintetet. 
         Ikonogrfiailag a vros brzolsa ersen a kdexek piktrira emlkeztet. Nincsenek pontosan megjelentve a hzak, csakgy, ahogyan az emberek tmeget alkotnak, az pletek is sszhangot kpeznek. A Kpes Krnikbl vett hasonl brzolssal Kondor Bla egy vszzados hagyomnyt rkt meg, a magyarsg kincseibl mertve. Ez azonban csak az els rnzsre igaz. A vrosbelsben felfedeztem egy tekergz, szellemkez alakot az pletbe gyazva, olyan mintha zld kereszttel a testn llna, olvasatomban maga Jzus, hiszen kztartsa rokon a vonulkval, de teste mr a vros rsze: egytt van az Atyval. Ezrt a kapufelirat: Mennyorszg.

 

 

 

M.Fehrvri Judit

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Egyb oldalaink

 

Klubunk

Add ki a knyved!

Add el a knyved!

 
Folyirat blog - Legfrissebbek
Friss bejegyzsek
2010.05.22. 01:07
2010.05.21. 19:40
2010.05.07. 04:29
2010.03.08. 22:51
2010.03.05. 13:39
2010.03.02. 15:11
 

Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros