Ahol a szeretet a legnagyobb kincs… - Interj File Klrval
(a Beregszszi 6. Szm ltalnos Iskola intzmnyvezetjvel)
Mint mondjk, minden iskola egyforma. Szerintem pedig a ktelez s egysges llami szablyozsokon, elrsokon, rendeleteken kvl minden egyes tanintzmnynek megvan a sajt arculata, hangulata, vonzereje.
Ha a Beregszszi 6. Szm ltalnos Iskolt kellene rviden, tmren jellemeznem, azt mondanm, ez egy olyan tanintzmny, ahol a szeretet a legnagyobb kincs.
Ide belpve az ember egyfajta megnyugtat szent hangulatot lt magra, akaratlanul is alzatosan, a lelket leeresztve a fldig tr vissza igazi emberi mivolthoz. Hogy vajon mirt ilyen klnleges ez az iskola? Taln azrt, mert ebben tantott Drvai Gizella tanrn, akiknek embersge s szakmai tudsa mig plda lehet a magyartanrok (s nemcsak) eltt, ebbe az iskolba jrt az desanym, errl az iskolrl meslte nekem gyermekkoromban, mennyire szeretett ide jrni, s milyen mly nyomot hagytak benne kedves tanrai intelmei.
Egyszeren: szeretek ide jnni…
A gyerekekre pillantva egyszersget, gyermeki szertelensget, ltszlag semmi klnlegeset nem vesznk szre, pedig ezek az emberkk szmos dologban trnek el egykor trsaiktl, hiszen sokuk csonka csaldban vagy teljesen szlk nlkl, htrnyos szocilis helyzetben nevelkedik.
Kvncsiak voltunk, hogy telnek a munks htkznapok a tanintzmnyben, errl faggattuk File Klrt, a tanintzmny igazgatnjt.
–Mita tevkenykedik a Beregszszi 6. szm ltalnos Iskola igazgatjaknt?
–A kzpiskolai tanulmnyaim befejezst kveten az Ungvri llami (ma Nemzeti) Egyetem matematika szakt vgeztem el. Ezt kveten a vros terletn mkd esti iskolban tantottam, ezutn folytattam alss tantknt, majd matematikatanrknt a 6. szm ltalnos iskolban. Ebbl a munkakrbl vlasztottak egy vre igazgathelyettess, majd 2000-tl igazgatv. A pedaggiai rangltra minden lpcsfokt megjrtam. Immr kilenc ve vezetem a Beregszszi 6. Szm ltalnos Iskolt.
–Krem, mutassa be az n ltal vezetett tanintzmnyt!
–Iskolnkban 246 gyerek tanul, ami lnyegesen alacsonyabb ltszm, mint az utbbi vekben brmikor. Rszben a gyerekek szmnak cskkense a szletsi mutatk visszaessvel, msrszt az ukrn nyelvoktats kapcsn kialakult vlemnymegoszlssal magyarzhat. Az idn pldul 60-70 gyerekkel kevesebbet rattak be hozznk, mint korbban. Igazgati tevkenysgem elejn volt tanv, amikor 330 gyerekkel is bszklkedhettnk. Abban az idben prhuzamos osztlyokban tanulhattak nvendkeink, hrom ve egy-egy osztly maradt az egykori „ikrek” helyn.
A radiklis ltszmcskkens az idn a legjellemzbb. A szlk, sajnos, jobbnak lttk ukrn tannyelv iskolba ratni gyermekeiket.
Iskolnkban 24 flls tanr ll alkalmazsban, tanulink 60%-a htrnyos szocilis helyzet, 9 teljesen rva gyermek tanul nlunk, de nagyon sok flrva tanulnk is van.
- Milyen llami tmogatsban rszeslnek a rszorul gyerekek?
–llami tmogatsban gyakorlatilag nem rszeslnek. Ha nhanapjn magyarorszgi tmogat tved iskolnkba, k segtenek a rszorul gyerekeken. Kt alkalommal Olga Bizilja alpolgrmester asszony Viktor Baloga tmogatsnak ksznheten lepett meg minket ruhanemvel, lbbelivel s tli dzsekikkel. Ezton szeretnk neki ksznetet mondani a gyerekek s a tantestlet nevben az nzetlen segtsgrt. Az utbbi idben egyre kevesebben ajnlanak fel tmogatst a szlk nlkl nevelked s htrnyos szocilis helyzet gyerekek rszre.
–Hol tanulnak tovbb nvendkeik az ltalnos iskola befejezst kveten?
–vente nagyon sok kisdikunk folytatja tanulmnyait a Bethlen Gbor Beregszszi Magyar Gimnziumban. A 9. osztly befejezst kveten a tbbsg a beregszszi szakkzpiskolban tanul tovbb, hiszen szmukra az elsdleges szempont, hogy mielbb kenyrkeres emberekk vljanak, eltarthassk magukat s knnythessenek csaldjuk terhein (mr akinek van). Akik tovbbtanulsban gondolkodnak, elbb valamelyik vrosi kzpiskolba iratkoznak be. Az utbbi idben nagyon sok vgzs dikunk vlasztja a Beregszszi 3. s 4. Szm Kzpiskolt. Hogy egy kicsit haza beszljek, a visszhangokbl tlve dikjainkat mindenhol szeretik, hiszen nemcsak plds magaviseletk, de j tanulmnyi eredmnyeik is iskolnk hrnevt regbtik. Jelenlegi tantvnyaink kztt tbben is vannak, akik gy a reltantrgyakbl, mint a humnbl jeleskednek, ezen bell potikai, sznszi tehetsggel rendelkeznek. Ilyenek pldul Dlczegh Nikolett, Bocskor Nikolett, Veres Zoltn, Krajnik Georgina, valamennyien a Beregszszi 3. Szm Kzpiskolban folytatjk tanulmnyaikat. A kzpiskola befejezst kveten sokan nyernek felvtelt a II. Rkczi Ferenc Krptaljai Magyar Fiskolra, illetve az Ungvri Nemzeti Egyetemre, hogy a magyarorszgi felsoktatsi intzmnyekrl mr ne is beszljek.
–A tanintzmny hres arrl, hogy szmos hagyomnyrz rendezvnynek is helyet biztost…
–Igen, mindig komoly figyelmet szenteltnk a magyar kultra polsnak s hagyomnyrzsnek. Minden vben hagyomnyszeren megszervezzk a csald napjt, amikor gyerekek, szlk s tanrok kzsen eltltenek egy kellemes napot, az udvarban jtszunk, bogrcsgulyst fznk. gy prbljuk elmlyteni, mondhatni szorosabbra fzni a gyerekek, szlk s pedaggusok kztti viszonyt, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy csemetink teljes nevelst, odafigyelst kaphassanak gy az iskolban, mint otthon. Bszkk vagyunk arra, hogy a mi iskolnk biztostott otthont a Lnc, lnc, eszterlnc elnevezs npi gyermekjtkok tallkozjnak, amit rszben mi, rszben a Fklya irodalmi s kpzmvszeti stdi szervezett a KMKSZ Beregszszi Jrsi Szervezetnek tmogatsval. Korbban mi biztostottunk helyet az egykori kedves tanrnnkrl elnevezett Drvai Gizella helyesrsi versenynek is.
Nagyon kellemes, hangulatos rendezvnynk a mikulsnapi gyermekdlutn, ilyenkor feldsztjk az iskolt, hangulatoss tesszk a helyisget a Mikuls fogadshoz, aki mg soha nem feledkezett meg rlunk. Bzom benne, az idn sem fog.
–Milyen nevelsi mdszerekkel sikerlt elrni, hogy a tanv eddig eltelt idszaka alatt nem trtnt komolyabb rendbonts, szablysrts az iskola terletn?
–Rszben szerencssek voltunk. Annak ellenre, hogy iskolnkban az tlagosnl tbb htrnyos szocilis helyzet gyerek tanul, gyermekeink nem hajlamosak a rossz tancsra hallgatni. A kzssg – tvesen – a szegnysget azonostani szokta a bnelkvetsre val hajlammal. gy vlem, a tny, hogy valaki szegny, nem hozhat sszefggsbe a „bnz” fogalommal. Kztudott, hogy iskolnk egyes tanuli embert prbl krlmnyek kztt lnek s nevelkednek, m ez a sors nem a bnelkvetsre, hanem a jellem erstsre, a tanulshoz val ragaszkodsra s rendszeretetre sarkallja ket. n ebben ltom a vlaszt a feladott krdsre. Ezenkvl, termszetesen, hatalmas jelentsggel br a szlk vagy nevelszlk odafigyelse, illetve tanraink lelkiismeretes munkja. Leginkbb mgis a szeretet ereje az, amelynek segtsgvel gyermekeink klnbsget tudnak tenni j s rossz kztt.
–Milyen megoldatlan problmkkal kzd az iskola?
–Anyagi gondokkal kszkdnk. Tanintzmnynk igen rgen plt, szinte minden helyisge feljtsra szorul. Szeretnnk idvel j pletszrnyat pteni, hogy minden olyan gyereket felvehessnk iskolnkba, aki minket vlaszt. Egyelre csak a tervezet kszlt el, a feljts azonban mg vrat magra. Minden bizonnyal a 2010-es kltsgvets dnti majd el, hozzlthatunk-e a kzeljvben terveink megvalstshoz.
–Vannak-e megvalsulatlan lmai?
–Kinek nincsenek?! Mindig azt szerettem volna, hogy egyszer kzpiskolv minstsk a 6. szm ltalnos iskolt. Tapasztalataim szerint a gyerekek szeretnek ide jrni, a krnykbeli iskolk helyett sokan minket vlasztannak, ha kzpiskolai vgzettsget tudnnk biztostani dikjainknak. A szlk is mrlegelnek, melyik iskola az, ahol a gyermeke rettsgit szerezhet, vagy csupn ltalnos iskolai vgzettsgig jut, utna pedig egy msik tanintzmnyben kell folytatnia tanulmnyait.
Az az lmom, hogy az iskola modern tanintzmny legyen, hogy minl tbb gyerek iratkozzon be hozznk s mg sok ven t ltethessk el gyermekeink szvben a tudst, az igaz embersget, a hazaszeretetet s a tisztessget.