rsstudatlan: ha valaki tud rni, akkor az mr legalbb brja az rs kpessgt, ennek ellenre a cm mgis azt kti szorosan az s ktszval az rshoz, hogy tudatlan, azaz: ha valaki rstud, az nem jelenti azt, hogy mst is tud, hogy „tud”.
Ha a cmet a vers egsznek ismeretben rtelmezzk, akkor mr vilgosabb a kp: a kltre, az nre senki nem kvncsi, csak arra, hogy rsa megfeleljen az elvrsoknak, hogy a szubjektum legyen benne halott, s csak helyesrsi szablyok hallos betartsa, rmkpletek, idmrtkes szablyok alkalmazsa, divatos szavak halmozsa, s a mindig a megfelel szemlynek val ajnlsa legyen. De ha nincs benne az n, akkor nincsen benne senki. Ez a gondolatkr felidzi bennem az Italo Calvino Ha egy tli jszakn egy utaz cm alkotsban „teremtett” HIMETASZ szervezett: Homogenizlt Irodalmi Mvek Elektronikus Termelsre Alakult Szervezet (HIMETASZ). Ha elakadsz az rsodban… egy gp befejezi helyetted a te stlusodban. Negatv utpia 1979-bl? Vagy maga az let csupn? Ez az elgpiests az rs gyakorlatt semmisti meg, teszi szksgtelenn. De az olvass „hallrl” is olvashatunk Calvino knyvben: „Egy ilyen masina, magyarzta [ti. Lotaria], ha megfelelen beprogramozzk, pr perc alatt elolvas egy regnyt, s listt kszt a szvegben szerepl szavakrl az elforduls gyakorisga szerinti sorrendben. (…) Az elektronikus olvass jelzi az elfordulsok gyakorisgt, s elegend vgigfutnom a jegyzket, mris tudom, milyen problmkat vet fel a tanulmnyozand knyv.”
Vissza a vershez! A kltemny elejn burjnzanak az ellenttek: pldakp ↔ kp; mvsz ↔ llovas; emlk ↔ felejts; igazsg ↔ fligazsg; eredeti ↔ msolat – majd a lrai n ekkpp fakad ki: „…megszerkeszthetnd a Szentrst is, / de vgtre is bartom…, ki trdne veled?” Nem receptet keres arra, hogyan vlhatna sikeres kltv, nem a sikert hajhssza. Hanem annyit szeretne csupn, hogy az emberek az embert keressk benne, arra legyenek kvncsiak: „Vesd el nyelvtuds a szraz tnyeket, / Gondolkozz el most szvvel!” A (kevsb szakavatott) olvast is arra szltja, hogy feledje el a mltat: egyfajta tabula rasa vgykpe l benne. Hogy egy hfehr lapot telerhasson, aztn az egy az egyben tmehessen az olvask lelkbe, s ott rezonljanak egymssal: ember az emberrel, llek a llekkel.
„…szemedbe mosolyog akihez szemtl szlsz, / s aztn eltnve marad nma, te meg eretnek.” Mikor a klt belead apait-anyait, egyszeren kirhgik s nem rtik, amikor csont szinte, pont akkor flnek megltni benne az embert. Llektl llekig gy nem juthat el az zenet. Ezrt is l paradox mdon a fny brtnben a lrai n: tisztban van azzal, hogy nmagban fny van, hogy benne vilgol a kltszet letad fnye („…klt leszek, / fnyt nyelek…”), de mgis, amikor pusztn „n vagyok (…) ti elgedetlenek”: ht mi kne mg?! – seglykilt a klt. A „mla strfta” azonban nem adja egyknnyen magt: „Azz vlok, mi az eltt voltam: / Vagyok, aki Vagyok” – az n integritst igyekszik rizni egy bomlott korban.