Szentei András verse velejéig romantikus. De nem úgy, ahogy a 18. század végi-19. század eleji költemények. Napjaink romantikája ez, szavai maiak, nem akarnak formát bontani, hanem finoman követik egymást: a szócseppek végül „utcakőből kisírt gyémántcsepp”-ekké alakulnak.
Az egyetlen furcsasága a versnek az első két sorában található grammatikai kihágás: „Érzéseim közt állt egy / A magányos lovas.” Ha nem szerepelne benne a határozott és a határozatlan névelő együtt, egymás után, akkor zökkenőmentesen folynának egymásba a sorok. Így azonban nem: az „egy” után következő határozott névelő felborítja a megszokott rendet.
Maga a magányos lovas képe is vadromantikus, ahogy szíve helyén a magány cseppjei „dobognak” (azaz „koppannak”), ahogy a végzet tovább űzi az erdőbe (az eltévelyedés motívuma), ahol sosem taposott magának új utat: azaz mások nyomába, mások útján jár a saját maga útja helyett, esetleg ugyanott jár megint, ahol már egyszer önmaga járt (folyton ismétli önmagát). Ezen az úton elhaladhat százszor is, ha egyszer a magány könnycseppjei keserítik szívét: ez az út semmi újat nem tartogat számára, hiszen ő maga sem tér le róla soha, így mindig csak (önnön)magába botlik.
Véleményem szerint a költemény csúcsa: „Ez a virág oly ritka, hogy / Elhaladni mellette félek.” Ez a félelem, s a forró érzelmek párologtatta percek a megszokás vágyát keltik föl a lovasban: „Az úton szeretnék menni…” A megszokott úton, de fél attól, hogy saját érzelmei égetik porrá.
„Ma már a saját utam járom” – a lovas nem a múlt idők porzó útjain vágtat már, hanem macskaköves utcákon, s meg is találják az új élmények. A magánycseppből gyémántcsepp válik annak hatására, hogy a lovas az új utat meri választani. S ez a gyémántcsepp valójában az a ritka virág, ami mellett félt elhaladni a magányos lovas: az évszakok váltakozását idéző utolsó sorokban felsejlik annak lehetősége, hogy a gyémántcsepp ki fogja magát virágoztatni, azaz azzá a ritka virággá szublimál, aki mellet félt elmenni.
Ez a vers, most nagyon összetalálkozott velem: én is félek elhaladni egy virág mellett, mert „oly ritka”, hogy az már félelmetes. Talán azt példázza a vers, hogy bármilyen fájdalmas és félelmetes is, de el kell haladnunk e virág mellett, hogy aztán megtisztulva félelmeinktől újra rátaláljunk erre a ritka virágra – és végre szembenézzünk vele, hosszasan.