Az emberisg hrom sajtjrl:
egy felsbb hatalomnak val engedelmes szolglatrl, az uralkodsi vgyrl, s a szelekcis knyszerrl.
Az ember a trtnelem sorn mindig meg akart felelni valamilyen felsbb hatalomnak. A vallsi alap trsadalmakban ez Isten volt, a vilgi igazgatsi rendszeren nyugv felptmnyekben pedig az llam vagy a kormny, stb…A trsas egyttls s annak idrl idre vgbemen bonyoldsa szksgess tette egy olyan egysgest szablyrendszer ltt, melyet egy felsbb hatalomra hivatkozva a helyi intzmnyrendszer rvnyestett. Azonban megfigyelhet, hogy olyan krlmnyek kztt, amikor ilyen ppen nem llt fent, fellpet az arra val igny a trsadalom rszrl s nem elssorban a trsadalmi rend biztostsa rdekben.
Az ember mivoltban jelenlv trsadalmi hierarchizldsi igny s a felsbb hatalomnak val engedelmessg generlta azt. Vagyis a trsadalom egyes tagjainak szksgk volt arra, hogy uralkodhassanak, msoknak pedig arra, hogy kvethessenek valakit s ezt fknt valamilyen szablyrendszer, vagy ideolgia alapjn tehessk. Ebben a tekintetben az aktulisan kvetett szablyrendszer pt vagy destruktv jellege csupn msodlagos szempont volt. Mindig lt bennnk az alapvet igny, hogy valami felett hatalmat gyakoroljunk. Az ember egyik legbens ksztetse az uralkodsra val trekvs. Ennek megvalstsra szolgltak azok a teljes trsadalmi rszvtelre ignyt tart rendszerek, melyek egy hierarchikus formban biztostottk a trsadalom egyes tagjainak uralmi helyzett. A hierarchikus rendszerekben, a rangltra legals szintjt leszmtva mindenki uralkodhat valakin. A hierarchia szintjeinek sora, pedig a fldn lv fajok szmt tekintve szinte vgtelen. A hierarchizltsg nem csupn uralmi helyzetet teremtett a trsadalom klnbz rtegei szmra, de ugyanakkor szelekcis lehetsget is biztostott. Az emberben mindig lt a vgy, hogy kihangslyozza egyedisgt, msoktl val klnbzsgt, sok esetben felsbbrendsgt. Az ember szereti azt hinni, hogy szebb, jobb, blcsebb, okosabb, stb…msoknl, mivel gy tartja, hogy ennek meglte esetn a nla gyengbb kpessgeket az uralma al hajthatja. Amikor erre nem tall gyakorlati indokot, ideolgiai alapon hajtja vgre a megklnbztetst. Azonban a szelekcinak, egszen a kezdetektl, valjban egy ms funkcija volt, mgpedig az, hogy hivatott volt kiszrni a trsadalom kzssgi letre krosan hat egyneket. Akik a trsadalomra veszlyt, vagy fenyegets jelentettek pldul azrt, mert fosztogattak, gyilkoltak, stb…, ki lettek szelektlva, mint nemkvnatos elemek. Erre minden trsadalomban szksg is volt, hogy a trsadalom ne „fertzdjn” meg s fennmaradjon egy olyan „minsgi sszettel”, mely az egszsges fenntarthatsgot, bkt, harmnit, stb… biztostja. Azonban az idk folyamn ez a szelekci vesztett realitsbl. A modern kor fel haladva azt lthatjuk, hogy vannak bnsk, akik megsszk a bntetst, s vannak rtatlanok, akiket klnfle ideolgikra hivatkozva megprblnak eltrlni. Mindezt, a trtnelem folyamn jobban s jobban fellazul szablyrendszerek felhgulsa tette lehetv. Ugyanazokrt a bntettekrt enyhbb bntetsek jrnak most, mint mondjuk 1000 ve s a modernkori liberalista hozzlls kvetkeztben elmosdtak a bntets hierarchizltsg hatrai. Egy bns rtatlansga a megfelel rvek s bizonytkok segtsgvel bizonythat a brsgon, mg egy rtatlan ember ugyanott veszthet. A bnssg s az rtatlansg hatrai manapsg olykor mr elklnthetetlenl mosdnak ssze. A leginkbb sajnlatos az, hogy mindennapi kapcsolatainkban is jellemz rnk az uralmi helyzetre val trekvs s a szelekcis hajlam. |